loading...
زنجان نيوز
آخرین ارسال های انجمن
مسعود بازدید : 227 یکشنبه 20 بهمن 1392 نظرات (0)

در سال 1357 پس از 15 سال مبارزه، تبعید، شکنجه و آزار اذیت و در 22 بهمن انقلاب با شکوه اسلامی ایران به پیروزی رسید.

کشورمان پس از انقلاب به پیشرفت‌های بسیار دست یافته که در این میان پیشرفت‌های استان زنجان نیز موجب شده تا این استان حرف‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف داشته باشد.

* وجود 5 هزار کیلومتر راه در زنجان

راه به عنوان شریان حیاتی یکی از عوامل اصلی توسعه هر کشوری است که در این زمینه استان زنجان وضعیت خوبی دارد.

در حال حاضر استان زنجان دارای 5 هزار و 700 کلیومتر، آزاد راه، راه اصلی و روستایی و‌ 10 هزار کیلومتر راه همسنگ است.

مساحت و جمعیت استان زنجان 1.3 درصد مساحت و جمعیت کشور است در حالی که راه‌های استان معادل دو درصد راه‌های ارتباطی کشور است و این امر نشان دهنده توسعه راه‌های استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که توانسته چنین جایگاهی را در کشور کسب کند.

استان زنجان با داشتن 600 کیلومتر راه شریانی از نظر پهنه سرزمین حلقه اتصالی با مرکز کشور و استان‌های غربی و کشورهای غربی است که این امر موقعیت خاصی را به استان بخشیده است.

با وجود اینکه قبل از انقلاب اسلامی استان زنجان حتی یک متر آزاد راه نداشت، اما توجه مسئولان زنجانی موجب شده تا این استان در حال حاضر  200 کیلومتر آزاد راه داشته باشد به طوری که ارزش آزاد راه‌های زنجان 800 میلیارد تومان است.

استان زنجان با دارا بودن یک هزار و 307 کلیومتر راه اصلی و 156 کیلومتر راه فرعی در توزیع عدالت در کشور کاستی نداشته باشد.

با وجود اینکه قبل از انقلاب اسلامی عمران و آبادانی روستاها فراموش شده بوده، اما با پیروزی انقلاب اسلامی و توجه به مناطق محروم و روستایی 2 هزار و 660 کیلومتر راه آسفالت شده روستایی احداث شود.

در زمینه راه شوسه نیز استان زنجان دارای 162 کیلومتر از این راه قبل از انقلاب بود که در حال حاضر این استان دارای 821 کیلومتر راه شوسه است.

* احداث 60 هزار مسکن مهر در زنجان

مسکن به عنوان پدیده اجتماعی و عمرانی که نقش بسزایی در آرامش جامعه دارد، مورد توجه کشور در سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه تامین مسکن برای خانواده‌های مستضعف از سوی بنیاد مسکن مورد توجه بوده و حاصل چنین تدبیری در استان زنجان موجب شده تا شهرسازی که به عنوان ظرف جامعه و بقیه عوامل در قالب المان‌های شهری در داخل این ظرف قرار می‌گیرد، با احداث مسکن گروه خورده و خانواده‌های کم درآمد نیز از مسکن‌های مقاومی در روستاها برخوردار باشد.

اگر چه یکی از وظایف اداره راه و شهرسازی تهیه طرح‌های تفصیلی و جامع است، اما قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ طرح جامع و تفصیلی برای استان‌ها تعریف نشده بود، این در حالی است که در حال حاضر 15 شهر استان زنجان دارای طرح تفصیلی و جامع هستند و برای چهار شهر جدید نیز این طرح در حال تهیه است.

یکی از فعالیت‌های موفق در زمینه احداث مساکن مسکونی و دولتی بعد زلزله سال 69 زنجان - گیلان با عنوان تدوین آئین‌نامه 2800 بود که در قالب این آئین‌نامه در احداث ساختمان‌های دولتی ملزم به رعایت این آئین‌نامه شدند.

بعد از زلزله همه ساخت و سازهای کشور به ویژه در زنجان بر اساس آئین‌نامه‌های فنی که تدوین شد، صورت گرفت.

همچنین با تاسیس حساب 100 امام خمینی در 21 فروردین سال 58 دستور تهیه مسکن از سوی بنیاد مسکن برای مردم کم درآمد صادر شد.

در سال 74 نیز قانون مترقی دیگر در نظام اسلامی به ثبت رسید که به موجب آن نظام مهندسی ساختمان برای طراحی و نظارت فنی ساختمان‌های مسکونی در بخش شهری و روستایی شکل گرفت.

در بخش مسکن نیز تحولات مطلوبی در زنجان شکل گرفته به گونه‌ای که در شهرهای بالای 25 هزار نفر از جمله زنجان، قیدار،‌ ابهر و خرم‌دره، 41 هزار مسکن احداث شده است.

در شهرهای زیر 25 هزار نفر، 4 هزار و 500 و در بافت فرسوده 3 هزار و 100 واحد احداث شده است.

مقاوم‌سازی مساکن روستایی از دیگر تدابیری است که در استان زنجان به خوبی انجام شده و با تصمیم نظام مقاوم‌سازی مسکن روستایی، 50 درصد از 82 هزار واحد مسکن روستایی استان مقاوم سازی شده است.

طبق آخرین طرح جامع در سال 65 تهیه شده که شهر زنجان به عنوان مرکز استان دارای 40 درصد جمعیت استان است و تلاش اداره کل راه و شهرسازی استان نوسازی این طرح است.

افتتاح بیش از 60 هزار و 44 مسکن در شهرهای بالای و زیر 25 هزار نفر و بافت فرسوده در ایام دهه فجر از دیگر دستاوردها در استان زنجان محسوب می‌شود.

* دستاوردهای استان در اجرای پروژه‌های عمرانی

استان زنجان در اجرای پروژه‌های عمرانی نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستاوردهای مطلوبی را به دست آورده و در سال جاری نیز با تدبیر استاندار زنجان اجرای پروژه‌های اقتصادی بزرگ و مهم با اولویت بالا، تکمیل پروژه‌های نیمه تمامی که بیش از 60 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و نیز رفع مشکل نقدینگی و فعال کردن واحدهای تولیدی استان سیاست استان در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است.

مجموع اعتبارات عمرانی استان زنجان در سال جاری 225 میلیارد و 600 میلیون تومان است که با اولویت‌بندی این پروژه‌ها در استان اجرایی می‌شود.

تمرکز بر پروژه‌های اقتصادی بزرگ و مهم استان از دیگر سیاست‌های مدیریت استان زنجان است که به دلیل تاثیرات مهمی که پروژه‌های بزرگ در رشد و تحول اقتصادی استان دارند، به نتیجه رساندن پروژه‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی بزرگ استان از جمله پتروشیمی، پالایشگاه و سد مشمپا از برنامه‌های امسال محسوب می‌شود.

* بهره‌مندی 221 روستای زنجان از گاز

گاز رسانی از پروژه‌هایی است که پس از انقلاب اسلامی در ایران آغاز شده و تا قبل از انقلاب هیچ استانی دارای گاز نبود، اما در دهه فجر امسال 15 طرح‌ گازرسانی در روستاهای استان اجرا و 20 واحد صنعتی و مجتمع مسکونی گاز دار شدند، تعداد روستاهای بهره‌مند از گاز طبیعی استان زنجان با افتتاح این پروژه‌ها به 221 روستا با 46.3 درصد بهره‌مندی رسیده است.

از 908 روستای استان، گازرسانی به 87 روستا در دست اجرا و 273 روستا نیز در دست طراحی است،بهره‌مندی 98.7 درصد خانوار شهری استان، از نعمت گاز طبیعی از پیشرفت های استان در نظام اسلامی است به گونه‌ای که از 21 شهر استان، 19 شهر، بهره‌مند، یک شهر در دست اجرا و یک شهر دیگر نیز در دست طراحی است.

وجود 376 هزار و 517 مشترک برق در استان زنجان با حجم هزار و 947 کیلومتر نشان از اهمیت این انرژی در توسعه دارد به گونه‌ای که می‌توان گفت 891 روستا در استان زنجان دارای برق هستند.

* موفقیت‌های زنجان در ارائه برنامه‌های بهداشتی

اعطای قطب نانوی کشور به دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، ارتقای دانشگاه به تیپ یک کشوری با توجه به رشد و توسعه شاخص‌های بهداشتی در استان از موفقیت‌های زنجان در عرصه بهداشتی محسوب می‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی زنجان از نظر کمی و کیفی در مقایسه با سال‌های گذشته رشد قابل توجهی یافته است به گونه‌ای که افتتاح دانشکده داروسازی به عنوان یکی از پروژه‌های ماندگار دانشگاه علوم پزشکی زنجان دارای مقام پنجم دربین 13 دانشکده کشور است.

ساخت داروی ضد سرطان مغز توسط محققان دانشکده داروسازی زنجان و تهران توجه به علوم پایه و فناوری‌های نوین پزشکی از دیگر موفقیت‌های استان زنجان محسوب می‌شود.

ثبت 12 اختراع توسط زنجانی‌ها، در حوزه نانو داروها، راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی ژن درمانی سرطان‌، مرکز تحقیقات نانو فناوری دارویی‌، مرکز تحقیقات زیست فناوری دارویی و طرح‌های تحقیقاتی متعدد دانشگاه برای ترمیم آسیب نخاعی از موفقیت‌هایی است که استان زنجان به آن نائل آمده است.

راه‌اندازی نخستین بیمارستان خصوصی زنجان،افتتاح مرکز ناباروری زنجان، راه‌اندازی دانشکده دندان‌پزشکی و فناوری‌های نوین،افتتاح پروژه‌های مهر ماندگار حوزه بهداشت و درمان استان، احداث مراکز بهداشتی و درمانی شهری از دیگر خدمات بهداشتی در استان زنجان محسوب می‌شود.

واکسینه کردن افراد جامعه در برابر بیماری‌ها، پیشگیری از بیماری‌ها، مراقبت آب آشامیدنی، ارائه داروهای اولیه مورد نیاز، مراقبت‌های بهداشت زنان باردار و کودکان‌، ارائه خدمات تنظیم خانواده و آموزش مردم در خصوص بهداشت تغذیه، دهان و دندان و... به عنوان خدمات خانه بهداشت از مهم‌ترین برنامه‌های بهداشتی استان زنجان است که تا کنون عملیاتی شده است.

پیشگیری از بیماری‌هایی همچون سرطان و قلبی و بیماری‌های خاص از دیگر برنامه‌های بهداشتی استان است.

البته در این مجال اندک فرصت ارائه همه موفقیت‌های بهداشتی، اقتصادی و عمرانی استان زنجان نیست و تنها به چند مورد اشاره شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
بروزترین پایگاه خبری استان زنجان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    زنجان نيوز را چطور ديديد؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 462
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 33
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 34
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 79
  • بازدید ماه : 2,213
  • بازدید سال : 12,631
  • بازدید کلی : 72,054