loading...
زنجان نيوز
آخرین ارسال های انجمن
مسعود بازدید : 175 دوشنبه 15 خرداد 1396 نظرات (0)

سیروس نعمتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در زنجان اظهار کرد: استقبال از هفتمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی در شهرستان زنجان بسیار گسترده است.

وی با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌ای در زمینه هفتمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری زنجان و اداره کتابخانه‌های عمومی صورت گرفته است، تصریح کرد: برای این مسابقه در شهرستان زنجان 6 نسخه کتاب معرفی شده است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان زنجان با بیان اینکه پنج نسخه از کتاب‌های معرفی شده ویژه بزرگسالان شرکت‌کننده در جشنواره کتاب‌خوانی رضوی است، اضافه کرد: یکی از کتاب‌ها نیز در بخش کودک و نوجوان برای علاقمندان به منظور شرکت در مسابقه معرفی شده است.

نعمتی با تاکید بر اینکه هفتمین جشنواره کتاب‌خوانی رضوی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه به ویژه کتب ویژه رضوی در شهرستان زنجان برگزار می‌شود، یادآور شد: برنامه‌های مختلفی در طول سال و در راستای رونق مطالعه انجام می‌شود.

وی با اشاره به پیش‌بینی برنامه‌های مختلف از جمله ایستگاه نقاشی و قصه‌گویی در بخش کودک کتابخانه‌های عمومی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در بین کودکان، ادامه داد: برگزاری برنامه‌های متنوع برای دانش‌آموزان هم در دستور کار قرار دارد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان زنجان با بیان اینکه تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی شهرستان زنجان 19 هزار و 585 نفر است، افزود: در سال گذشته تعداد اعضای فعال کتابخانه‌ها 19 درصد رشد داشت.

مسعود بازدید : 61 شنبه 13 خرداد 1396 نظرات (0)

میثم زنجانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار در زنجان اظهار کرد: در حال حاضر دو فیلم سینمایی «نهنگ عنبر» و «برادرم خسرو» در سینما بهمن زنجان در حال اکران است.

وی با اشاره به اینکه طبق برنامه قیمت بلیت در سینما بهمن زنجان قبل از افطار نیم‌بهاء است، تصریح کرد: پس از افطار بلیت سینما به صورت تمام‌بهاء به قیمت 7 هزار تومان به فروش می‌رسد.

مدیر روابط عمومی سینما بهمن زنجان با بیان اینکه فیلم سینمایی «نهنگ عنبر» در سانس‌های 12، 15 و 30 دقیقه بعد از ظهر و 22 و 45 دقیقه شب اکران می‌شود، اضافه کرد: همچنین فیلم سینمایی «برادرم خسرو» نیز در سانس‌های 13 و 45 دقیقه، 17 و 15 دقیقه عصر اکران می‌شود.

زنجانی با بیان اینکه روز جمعه آخرین روز نمایش فیلم «آباجان» بود، افزود: این فیلم سینمایی نیز روز جمعه ساعت 13 و 45 دقیقه به صورت نیم‌بهاء برای علاقه‌مندان اکران شد.

وی با اشاره به اینکه طی روزهای چهاردهم و پانزدهم خردادماه نیز سینما بهمن زنجان به علت ارتحال امام راحل و قیام خونین 15خردادماه تعطیل خواهد بود، تصریح کرد: در روز چهاردهم خردادماه سینما به صورت کامل تعطیل بوده و در روز پانزدهم نیز قبل از افطار تعطیل خواهد بود.

مدیر روابط عمومی سینما بهمن زنجان با اشاره به استقبال به عمل آمده از اکران فیلم‌های سینمایی گفت: خوشبختانه میزان فروش سینما طی سال جاری مطلوب و در حد انتظار بوده است.

مسعود بازدید : 68 پنجشنبه 11 خرداد 1396 نظرات (0)

انتخابات خانه مطبوعات زنجان به دلیل به حدنصاب نرسیدن تعداد کاندیداهای عضویت در هئیت مدیره به ٢٤ خردادماه موکول شد.   ناصر مقدم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به این خبر در مصاحبه مطبوعاتی خود اعلام کرد: امسال انتخابات خانه مطبوعات به صورت الکترونیکی و سامانه‌ای برگزار می‌شد که علی‌غم اطلاع‌رسانی از طریق این خانه و اداره کل، تعداد کاندیداها به حدنصاب نرسیده و استان زنجان موفق به شرکت در انتخابات روز دوشنبه، هشتم خردادماه نشد.

به گزارش زنجان نیوز، وی زنجان را یکی از استان‌ها معرفی کرد که در این انتخابات سراسری شرکت نداشته و افزود: چند استان دیگر نیز شرایط مشابهی داشتند که بر همین اساس، انتخابات این استان‌ها به ٢٤ خرداد موکول شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از همه کسانی که امکان عضویت در هیئت‌مدیره خانه مطبوعات را دارند، درخواست کرد تا ١٨ خردادماه با مراجعه به سایت  www.e-rasaneh.ir  نسبت به ثبت‌نام و تکمیل مدارک خود اقدام کنند

 

مسعود بازدید : 70 پنجشنبه 11 خرداد 1396 نظرات (0)

سومین جشنواره مطبوعات استان زنجان، به همراه نمایشگاه مطبوعات، مردادماه امسال همزمان با روز خبرنگار در این استان برگزار می‌شود.

ناصر مقدم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در پاسخ به سوال خبرنگاران اعلام کرد: منتظر اجازه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم تا همراه با انتشار فراخوان، زمان و مکان دقیق این رویداد فرهنگی را اعلام کنیم.

به گزارش زنجان نیوز، وی اختتامیه نمایشگاه را همزمان با برگزاری جشنواره مطبوعات عنوان کرده و افزود: آثاری که در بازه زمانی اول تیرماه ٩٥ تا آخر خرداد ٩٦ تولید شده باشند، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

وی به عدم مشخص بودن اسامی داوران این جشنواره اشاره کرده و افزود: معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اصرار به استفاده از داوران بومی در کنار داوران غیربومی برای بررسی آثار دارد، از سوی دیگر، معمولا استفاده از نیروهای بومی همراه با اعتراضاتی از سوی شرکت‌کنندگان بوده که امسال سعی داریم به‌گونه عمل کنیم تا هم رضایت وزارت فرهنگ و ارشاد جلب شود و هم شرکت‌کنندگان اعتراضی به ترکیب داوران نداشته باشند.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد به مرور حضور داوران بومی در چنین جشنواره‌هایی زیاد شده و این اعتماد از ناحیه مخاطبان جلب شود.

مقدم از حضور دکتر انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم جشنواره مطبوعات زنجان خبر داده و افزود: به دلیل حضور این مقام مسئول، هنوز تاریخ دقیق روز برگزاری مراسم مشخص نیست.

مسعود بازدید : 117 یکشنبه 11 مرداد 1394 نظرات (0)

لیلا بیگی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در زنجان اظهار کرد: فیلم‌های کوتاه به منظور نمایش معضلات و آسیب‌های اجتماعی ساخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون نیز فیلم کوتاه "منهای من" در زنجان در حال ساخت است، تصریح کرد: این فیلم کوتاه به توسط آبان عسکری نوشته شده است.

سرپرست انجمن سینمای جوان استان زنجان با بیان اینکه این فیلم در یکی از مدرسه‌های قدیمی زنجان کلید خورده و در حال ساخت است، افزود: خوشبختانه آموزش و پرورش استان در این زمینه همکاری مطلوبی کرد.

وی با اشاره به موضوع این فیلم کوتاه اضافه کرد: فیلم دارای فضای کودکانه‌ای است که داستان آن مربوط به دختر بچه‌ای است که بزرگترها، دنیای کودکانه او را وارد مسیر تازه‌ای می‌کنند.

بیگی با بیان اینکه تصویربرداری این فیلم به مدت دو روز انجام شده است، تصریح کرد: از جمله عواملی که در ساخت این فیلم همکاری دارند، شامل حمید کرمانی‌زاده به عنوان صدابردار است.

وی با بیان اینکه مدیر تولید فیلم نیز حمید واحد است، اظهار کرد: طراح صحنه و لباس کوروش غنیون و عکاس فیلم نیز آرمین عبدی است.

سرپرست انجمن سینمای جوان استان زنجان با اشاره به اینکه مدیر تدارکات و دستیار تصویربردار نیز علی نجفی است، گفت: مهتا گل‌محمدی، توران اوصانلو و آبان عسکری بازیگران فیلم کوتاه "منهای من" هستند.

 کارگردان این فیلم هفت دقیقه‌ای لیلا بیگی است.

مسعود بازدید : 74 یکشنبه 04 مرداد 1394 نظرات (0)

امسال مسئولان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان در پی تعامل با یکی از عکاسان شهر زنجان همزمان با تعطیلات نوروز و سپس در تعطیلات تابستانی مقارن با عید فطر به راه‌اندازی «عکاسخانه شهر» در محل آب‌انبار رختشویخانه اقدام کرد.

در این عکاسخانه که در موزه مردم‌شناسی شهر زنجان راه‌اندازی شد، ۲۶ دست از لباس‌های محلی ساکنان شهرستان خدابنده، ماهنشان و طارم مهیا شد تا بازدیدکنندگان از این محل تاریخی بتوانند عکس یادگاری با لباس‌های سنتی زنجان داشته باشند.

این عکس‌ها به‌خودی‌خود رسانه‌ای تاثیرگذار و ابزار تبلیغی مناسب برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری و آشنایی با فرهنگ بومی استان زنجان است.

جمعه دوم مرداد همزمان با پایان یافتن فعالیت این مقطع «عکاسخانه شهر» اکبر نیتی عکاس زنجانی با بیان اینکه از ۲۵ تیر تا دوم مرداد عکاسخانه شهر در محل رختشویخانه زنجان دایر بود، گفت: خوشبختانه استقبال مردم از عکاسخانه بسیار مناسب بود.

وی با بیان اینکه این عکاسخانه در نوروز امسال نیز دایر بوده است، خاطرنشان کرد: عکاسخانه موجب افزایش ماندگاری مسافر در شهر و اشاعه مستقیم و غیرمستقیم فرهنگ بومی زنجان است.

وی افزود: عکاسخانه علاوه‌بر معرفی بنای موزه مردم‌شناسی رختشویخانه زنجان، لباس‌های محلی استان را نیز معرفی می‌کند، بنابراین هر گردشگر با داشتن یک عکس یادگاری در این بنا، فرهنگ زنجان را به سایر مناطق منتقل می‌کند.

نیتی گفت: به‌دلیل اینکه ورود گردشگر به استان مستمر نیست و در تعطیلات بیشتر است، نمی‌توان عکاسخانه را همه‌ روزه در این محل دایر کرد.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان نیز با تاکید بر لزوم ترویج لباس‌های بومی محلی، گفت: باید با تبلیغات مناسب ذائقه مردم به‌ویژه جوانان را به سمت استفاده از لباس‌های محلی سوق داد.

عکاسخانه شهر زنجان

محمود علی‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: درخصوص البسه محلی زنجان، نمی‌توان به لباس‌هایی که در حال‌حاضر تولید و استفاده می‌شود بسنده کرد؛ چراکه در تاریخ‌های مختلف و در تصاویر به‌جا مانده از دوره ناصری و پیش از آن در زنجان، لباس‌های مردانه و زنانه ویژه‌ای مشاهده می‌شود.

وی یادآور شد: در بررسی پوشش مردان نمکی که بیش از دو هزار و ۳۰۰ سال قدمت دارد، پارچه‌هایی با نقوش و رنگ‌رزی‌های زیبا دیده می‌شود.

علی‌محمدی ادامه داد: در مرد نمکی شماره یک لباس‌های اشرافی و پوتین ساق‌بلند مشاهده می‌شود و در مرد شماره ۴ لباس کارگری با ساختار خاص دیده می‌شود.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی با بیان اینکه در شهرستان‌های ماهنشان، خدابنده و طارم، امروزه نیز لباس‌های بومی محلی استفاده می‌شود، افزود: این لباس‌ها در زنان و مردان اسامی و کاربردهای ویژه‌ای دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به «اوزون تومان»، «قسا تومان»، «اوزون تومان»، «جلیسقه» اشاره کرد.

وی با تاکید بر ضرورت آشنا کردن نسل جوان با لباس‌های سنتی و تغییر ذائقه آن برای استفاده از این پوشاک، گفت: متاسفانه به‌دلیل عدم‌رعایت حقوق مالکیت معنوی، طراحان انگیزه طراحی لباس‌های سنتی را از دست می‌دهند، اما تولیدی‌ها می‌توانند با تولید لباس‌های محلی، فرهنگ و پوشش بومی را ترویج دهند.

علی‌محمدی ضمن ابراز خرسندی از فعالیت عکاسخانه شهر در رختشویخانه، افزود: گردشگران می‌توانند لباس‌های محلی زنجان را تن کرده و با آن عکس‌های یادگاری داشته باشند، به این ترتیب فرهنگ بومی استان ترویج می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سعی کردیم در این عکاسخانه از لباس‌های بومی عادی مردم استفاده شود، نه لباس‌های اشرافی بومی.

 لباس‌های محلی زنجان هنوز در مناطقی مانند هزاررود طارم، ایلیاتی‌های ماهنشان و گرماب مورد استفاده قرار می گیرند.

مسعود بازدید : 72 یکشنبه 04 مرداد 1394 نظرات (0)

بهنام قنبری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: برای بنای چلبی اوغلی پروژه مناسب سازی محوطه تعریف شده بود که بر اساس قوانین و ضوابط باید پیش از هر گونه اجرای طرحی، گمانه زنی انجام می شد.

وی یادآورشد: با این گمانه زنی، کاوش گران می توانند از وجود آثار تاریخی و باستانی در محوطه ها مطلع شوند.

قنبری اظهار کرد: در گمانه زنی اولیه، سه ترانشه در قسمت غربی بنای چلبی اوغلی کشف و آشکار سازی شد اما پس از ادامه مطالعات، ترانشه چهارمی نیز به این مجموعه افزوده شد.

مسوول کاوش های باستان شناسی در محوطه چلبی اوغلی زنجان گفت: از مجموع این چهار ترانشه، فقط سه بنا دارای ارزش تاریخی و باستان شناسی بودند که کار مطالعاتی بر روی آنها آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از این ترانشه ها دارای ارزش تاریخی بیشتری به نسبت به دو ترانشه دیگر بود.

قنبری ادامه داد: در ترانشه اصلی دارای ارزش تاریخی بالاتر، یک بنای مدور سنگی است که دور تا دور آن را ستون های آجری احاطه کرده و در وسط آن یک چاه قرار گرفته است.

مسوول کاوش های باستان شناسی در محوطه چلبی اوغلی زنجان گفت: از سوی دیگر در این محوطه از هشت ضلع کانال هایی وارد این فضا می شود و در سمت شرقی آن یک اتاق به این فضای داخلی دید دارد.

وی افزود: تاکنون از این فضاها اشیایی تاریخی ارزشمند، تعدادی سکه قدیمی، النگوی طلا و قطعات فراوان سفال کشف شده که هر یک متعلق به دوره تاریخی خاصی است.

قنبری یادآورشد: در دو ترانشه دیگر تنور، اجاق و اطاق مشاهده شده است.

مسوول کاوش های باستان شناسی در محوطه چلبی اوغلی زنجان گفت: قدمت این آثار کشف شده به حتم قبل از دوره ساخت بنای چلبی اوغلی نیست و در صورت هم دوره نبودن با آن، متعلق به سال های پس از احداث بنای اصلی است.

به گفته وی مساحت ترانشه اصلی شش در شش متر و دو بنای دیگر چهار در پنج متر است.

بقعه چلبی اوغلی در 500 متری جنوب غربی شهر سلطانیه از توابع استان زنجان، بر سر راه سلطانیه - خدابنده، قرار گرفته است و باستان شناسان و محققان این مجموعه را به سلطان چلبی منسوب و تاریخ احداث بنا را سال 728 هجری قمری بیان کرده اند.

این بنا توسط مرید نامدار جلال الدین رومی، ملقب به مولوی یکی از بزرگترین حکیمان و عارفان ایران، در قرن 8 هجری قمری ساخته شده است و ارتفاع آن به 16 متر و قطر دهانه آن به شش متر می رسد.

چلپی اوغلو بر اثر بیماری در سال 716 هجری قمری درگذشت.

این بنا یکصد و شصت و هفتمین اثر تاریخی به ثبت رسیده در لیست آثار ملی ایران است.

مسعود بازدید : 68 دوشنبه 10 فروردین 1394 نظرات (0)

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به استقبال خوب گرشگران و مسافران نوروزی از صنایع‌دستی زنجان، گفت: در این میان چاقوی زنجان بیشترین استقبال را از سوی گردشگران به خود اختصاص داده است.

محمود علی‌محمدیبا بیان این‌که خوشبختانه استقبال مسافران نوروزی و گردشگران از صنایع‌دستی زنجان به‌ویژه چاقو که شهرت جهانی دارد، مطلوب بوده است، افزود: در همین راستا 295 مرکز و غرفه نمایش و فروش محصولات صنایع‌دستی در استان دایر شده است تا گردشگران بتوانند به سهولت صنایع‌دستی مورد نظر خود را تهیه کنند.

وی با یادآوری این‌که طبق برآوردها، روزانه بالغ بر 600 میلیون ریال صنایع‌دستی استان زنجان به فروش رفته که این رقم طی هفته گذشته در حدود 4200 میلیون ریال بوده است، تصریح کرد: خوشبختانه صنایع‌دستی زنجان با توجه به اصالت و قدمتی که دارد، همواره مورد استقبال مسافران نوروزی و گردشگران بوده است که در این میان، چاقوی زنجان به همراه صنعت مس و ملیله جزو بیشترین خرید‌های نوروزی هم‌وطنان‌مان بشمار می‌رود.

این مسئول با اشاره به این‌که برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی تا حدود زیادی توانسته است در معرفی صنایع‌دستی استان به گردشگران نوروزی مؤثر باشد، اظهار کرد: سعی شده است غرفه‌های صنایع‌دستی در اماکن پربازدید استان از جمله گنبد سلطانیه نیز برپا شود، چون این مهم باعث می‌شود که گردشگران بیشتری برای خرید صنایع‌دستی استان استقبال کنند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان در خصوص انواع نمایشگاه‌های صنایع‌دستی مستقر در استان نیز خاطرنشان کرد: از مجموع 295 مرکز و غرفه نمایش و فروش محصولات صنایع‌دستی در استان، تعداد 114 غرفه توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، 164 فروشگاه فعال صنایع‌دستی، 9 فروشگاه بین‌راهی و هشت کارگاه فعال برای بازدید گردشگران در طرح کارگاه‌گردی بوده است.

مسعود بازدید : 63 چهارشنبه 27 اسفند 1393 نظرات (0)

جشنواره صدای رنگ با حضور 20 هنرمند نقاش و خوشنویس با موضوع بهار، سرسبزی، تجدید حیات، عید نوروز و شادی و نشاط در آستانه سال نو بر دیوارهای کوچه های زنجان خودنمایی می کند.

 
 
مسعود بازدید : 72 پنجشنبه 21 اسفند 1393 نظرات (0)

جواد رحمتی شامگاه چهارشنبه در مراسم گرامیداشت مقام مهندس اظهار داشت: امروز معماری و شهرسازی در شهر زنجان نیازمند خلق آثار ارزشمند و ماندگار است.خبرگزاری فارس: معماری و شهرسازی در زنجان فاقد ماندگاری است/روح معماری بومی تقویت شود

وی با بیان اینکه جامعه مهندسی زنجان باید در راستای تعهدات اخلاقی و حرفه‌ای خود در مسیر خلق آثار ماندگار در شهر زنجان تلاش کند، افزود: باید بناهایی در شهر زنجان ساخته شود که دارای روح معماری بومی باشد.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود آثار گذشتگان را یادآور شد و تاکید کرد: همواره به بناها و آثاری گذشتگان غبطه می‌‌خوریم، این در حالی است که باید از خودمان بپرسیم به عنوان مهندس در جامعه چه  اثر ماندگاری و دارای ارزش را خلق کرده‌ایم.

وی رواج یافتن برخی الگوها در فضای مهندسی و ساخت و ساز جامعه شهری زنجان را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: متاسفانه همواره در برهه‌های مختلفی استفاده از مصالح خاص رواج پیدا می‌کند و همه کارفرمایان و مجریان به آن رو می‌آورند.

رحمتی با بیان اینکه باید معماری و شهرسازی زنجان را با الگوگیری درست و رعایت نیازهای بومی تعریف کرد، افزود: در ساخت شهر همواره جهان‌بینی، فلسفه اعتقادی ‌و تعاملات شهری مورد توجه قرار می‌گیرد که با تکیه بر این مفاهیم طراحی انجام می‌شود.

معاون امور عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه باید فضاهای مناسب شهری برای شهروندان ایجاد کرد، افزود: طرح‌ها و پروژه‌هایی همچون سبزه میدان باید در شهرهای استان عملیاتی شود. پروژه‌هایی که برای فعالیت مردم برنامه‌ریزی شده باشد.

وی ایجاد هر اثر هنری در سطح جمعه با ماندگاری بالا را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته برخی مجسمه‌های شهری به دلیل قدمت بالا خود تبدیل به آثاری ارزشمند تاریخی می‌شوند اما متاسفانه آثار معماری و شهرسازی در زنجان فاقد این ویژگی هستند.

رحمتی در بخشی دیگر از سخنان خود به افزایش دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی اشاره کرد و گفت: نظام آموزشی کشور باید به کیفت خروجی خود در حوزه مهندسی اهتمام بیشتری داشته باشد و صرفا به کمیت نگاه نکند.

مسعود بازدید : 62 چهارشنبه 20 اسفند 1393 نظرات (0)

نام شهر زنجان همیشه با نام چاقوی تیز آن مأنوس است، صنعتی که تاریخی دیرینه‌ای در این دیار دارد.

هر کس که به زنجان سفر می‌کند سری به بازار زنجان زده و از چاقوهای آن برای دوستان و فامیل سوغات ببرد، سوغاتی که تیزی گذشته خود را از دست‌داده و امروز به وسیله‌ای برای تزئین خانه‌ها تبدیل‌ شده است.

در بسیاری از موزه‌های معروف کشور و حتی جهان اثری از هنر دست استادان چاقوساز زنجانی وجود دارد و موزه‌داران به داشتن این اثر افتخار می‌کنند.

اگر بخواهیم کمی بیشتر در زمینه این صنعت و تنوع آن در زنجان سخن بگوییم باید به انواع چاقوهای زنجان اشاره‌کنیم باید گفت: که شامل دو دسته کلی 1. چاقوهای ساده یا معمولی 2. چاقوهای مرکب و پیچیده (چاقوی فنری یا قلم‌تراش، چاقوی ضامن‌دار معمولی، چاقوی ضامن‌دار مغزی، چاقوی ضامن‌دار فشاری) است.

البته چاقوهای شکاری و انواع کاردهای آشپزخانه و صحرایی، قمه، دشنه و قدّآره را می‌توان از دیگر انواع چاقو در زنجان برشمرد.

کارگاه‌ها و فروشگاه‌های متعدد چاقوسازی در طول خیابان اصلی زنجان در چپ و راست کنار هم استقرار دارند.

بنا به آمار کتاب فرهنگ‌نامه زنجان  تعداد صنعتگران این صنف در سال 1347، 65 نفر بوده‌ است  و باید به این نکته توجه کرد که حدود 20 سال پیش، بیش از  500 واحد رسمی و غیررسمی در زمینه تولید انواع مصنوعات فلزی در زنجان فعالیت داشتند، ولی متأسفانه هم‌اکنون شاید 60 واحد در سطح شهر باقی‌مانده باشد که نشان از عدم رونق این حرفه و صنعت اصیل در زنجان دارد.

 قدیمی‌ترین چاقوی به‌دست‌آمده از مجموعه‌ مردان نمکی در معدن نمک چهرآباد، روستای حمزه لو، متعلق به هجده قرن پیش است. این چاقو، دسته‌ای از شاخ بز دارد و طول آن 11 سانتی‌متر است که با استفاده از دو میخ پرچ به تیغه‌ای متصل شده که طول تیغه آن 5.8 سانتی‌متر اندازه‌گیری شده است و با کشف مجموعه‌ منحصربه‌فرد مردان نمکی، پیشینه‌ تاریخی این صنعت در زنجان از هجده قرن پیش به‌ طورقطع مشخص است.

ابزار کار این صنعت از زمان‌های گذشته، یکنواخت بوده و با پیشرفت تکنیک متحول گردیده است. وسایل عمده عبارتند از گیره، مته، سوهان، سمباده، کوره زغالی، مته‌های گوناگون، دریل (در گذشته به‌جای دریل کمانه کاربرد داشت) که  اکثر ابزار کار چاقوسازان در گذشته توسط خودشان ساخته می‌شد.

*زنجان تولیدکننده 20 درصد چاقوی کشور است

صنعت چاقو یکی از اصیل‌ترین صنایع دستی استان زنجان است که در همین راستا رشد و توسعه بیش از پیش این برند زنجانی ضروری به نظر می‌رسد.

در همین راستا کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: چاقو از اصیل‌ترین صنایع دستی استان زنجان است و در حال حاضر از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است.

محمود علی‌محمدی تصریح کرد: فلزکاری استان زنجان در کشور جزء شاخص‌های کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به زیر مجموعه صنعت چاقوسازی و انواع چاقو و برنده‌های مختلف افزود: چاقوهای شکاری و انواع کاردهای آشپزخانه و صحرایی، قمه، دشنه و قدّاره را می‌توان زیر مجموعه این صنعت اصیل در زنجان دانست.

کارشناس صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از فعالیت 500 کارگاه صنایع دستی فعال در استان زنجان خبر داد و بیان داشت: این کارگاه‌‌‌ها روز به روز در حال رشد و توسعه هستند و امیدورایم با یک نگاه ویژه از جانب دولت، رسانه و مسئولین ذی‌ربط بتوان گام‌های موثری در راستای رشد و توسعه بیش از پیش این صنعت برداشته شود.

علی‌محمدی ادامه داد: با وجود اینکه در حال حاضر این صنعت وارد صنایع دستی استان زنجان نشده و فعالان حوزه صنایع دستی تاکنون به تولید دستی و نسبتاً محدود پرداخته‌اند، همت صنعتگران و سرمایه‌گذاران در راستای ورود صنعت به این حوزه و تولید انبوه ضروری به نظر می‌رسد.

وی با تاکید بر تامین 20 درصد چاقوی کشور توسط هنرمندان و صنعتگران زنجانی گفت: در حال حاضر 20 درصد چاقوی کشور با عنوان و برند زنجانی تامین می‌شود و امیدواریم این آمار به بالای 50 درصد برسد چراکه این ظرفیت در استان زنجان به وضوح قابل مشاهده است.

* بسته‌بندی چاقوی زنجان مطلوب نیست

رئیس اتحادیه چاقوسازان زنجان نیز در زمینه شرایط فعلی این صنعت در زنجان اظهار داشت: خوشبختانه با وجود پر رنگ شدن جنس چینی در بازار، چاقوی زنجان بیش از پیش اصالت و قدمت خود را حفظ کرده و همواره مورد توجه و درخواست مسافران و گردشگران به استان زنجان است.

رضا رابط که بیش از 40 سال است در این عرصه مشغول است معتقد است چاقوی زنجان یکی از مهمترین صنایع دستی استان زنجان است که خوشبختانه در حال حاضر از رونق خوبی برخوردار است.

وی با بیان اینکه بالغ بر 310 نفر در زمینه ساخت و فروش چاقوی زنجان فعالیت دارند، تصریح کرد: در یک ارزیابی کلی می‌توان ادعا کرد که فعالان این حوزه از شرایط اقتصادی نسبتا مطلوبی برخوردارند.

رئیس اتحادیه صنعت چاقوسازان زنجان با اشاره به اینکه این شغل و صنعت، جزء صنایع اول استان بوده است گفت: نام زنجان همواره در کنار صنعت چاقوی و چاقوسازی مطرح بوده است.

رابط یکی از عمده‌ترین مشکلات حوزه چاقوسازی را عدم بسته‌بندی مناسب دانست و افزود: امیدواریم با حمایت سرمایه‌گذاران اقدامات سازنده‌ای در راستای برطرف کردن این مشکل در نظر گرفته شود.

یک گردشگر در گفت‌وگو با خبرنگاران در زنجان با اشاره به کیفیت بالای چاقوی زنجان بیان داشت: چاقوی زنجان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و همین مشخصه نشانگر قدمت و اصالت این صنعت در زنجان است.

رضا قربانی با تاکید بر اهمیت نحوه بسته‌بندی صنایع دستی در نحوه رونق و شناخته شدن صنایع دستی اظهار داشت: متاسفانه بسته‌بندی چاقوی زنجان از شرایط مطلوبی برخوردار نیست و ارتقای این نوع بسته‌بندی ضروری به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: چاقوی زنجان از تنوع بالایی برخوردار است و در حال حاضر در کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و می‌توان ادعا کرد که زنجان با چاقوی دست‌ساز شناخته شده است و نگهداری این صنعت بسیار حائز اهمیت است.

صنایع دستی هر منطقه‌ای نشانگر قدمت و اصالت آن منطقه است و زنجان نیز از این قضیه مستثنی نیست و چاقوی ظریف و بادوام زنجان با هویت آن عجین شده و گویی شناسنامه این منطقه شده است.

در همین راستا همت سرمایه‌گذاران و مسئولان ذی‌ربط و فعالان در حوزه صنایع دستی و به ویژه چاقوی اصیل زنجان برای رشد و توسعه بیش از پیشاین صنعت ضروری به نظر می‌رسد.

مسعود بازدید : 56 چهارشنبه 22 بهمن 1393 نظرات (0)

جمشید انصاری شامگاه سه شنبه در اختتامیه جشنواره موسیقی آوای امید، با اشاره به لزوم توسعه و پرداختن به موسیقی افزود: این کار از مسئولیت های جدی مسئولان به شمار می آید.

وی حضور گسترده هنرمندان در این جشنواره را نشان از غنای فرهنگی زنجان دانست و افزود: موسیقی با زندگی افراد عجین است قدمت آن از صحبت کردن بیشتر است و وسیله مفاهمه بین مردم بوده است.

استاندار زنجان به جایگاه ارزشمند موسیقی در جامعه ایرانی  اشاره کردوگفت: در دوران قبل از اسلام هم نوازندگان و موسیقی دانان برجسته ای وجود داشتند.

انصاری با اشاره به هنرمندان موسیقی بعد از اسلام گفت:بسیاری از افراد در طول تاریخ در این زمینه زحمت کشیده اند تا این میراث را به دست نسل های آینده برسانند.

وی به نقش عمده موسیقی در تحولات اجتماعی اخیر اشاره کردو گفت: در دوران انقلاب کارهای بزرگ و ماندگاری در عرصه موسیقی بوجود آمد و برخی از آنها نمادی برای غرور ملی هستند.

استاندار زنجان تصریح کرد: از ابتدای سال 94 عملیات اجرایی تالار موسیقی زنجان آغاز خواهد شد تا هنرمندان اجراهای فاخری در آن به نمایش بگذارند.

انصاری افزود: موسیقی سنتی نشانه فرهنگ آن منطقه است و باید فرهنگ موسیقی اصیل در جامعه ما زنده نگه داشته شود.

در این مراسم که با اعلام نفرات برگزیده همراه بود در بخش تک نوازی محمدرضا عزیزی، فاطمه داوود بیگی، ارژنگ اسلامی، مهدی اوصانلو، روژین صحافی، کیانوش زرینگری، کیان سارمیان، و در بخش گروه نوازی سویل، تلی ساز و گروه آروین به عنوان برترین های این نمایشگاه معرفی شدند.

 در این جشنواره 234 نوازنده در بخش تک نوازی و 260 هنرمند در قالب 22 گروه در بخش گروه نوازی حضور داشتند و در رشته هایی از جمله پاپ، کلاسیک، فلامینگو، عاشیقی، آذری و سنتی هنرمندان شرکت داشتند و توسط داوران برجسته کشور مورد ارزیابی قرار گرفتند.جمشید انصاری شامگاه سه شنبه در اختتامیه جشنواره موسیقی آوای امید، با اشاره به لزوم توسعه و پرداختن به موسیقی افزود: این کار از مسئولیت های جدی مسئولان به شمار می آید.

وی حضور گسترده هنرمندان در این جشنواره را نشان از غنای فرهنگی زنجان دانست و افزود: موسیقی با زندگی افراد عجین است قدمت آن از صحبت کردن بیشتر است و وسیله مفاهمه بین مردم بوده است.

استاندار زنجان به جایگاه ارزشمند موسیقی در جامعه ایرانی  اشاره کردوگفت: در دوران قبل از اسلام هم نوازندگان و موسیقی دانان برجسته ای وجود داشتند.

انصاری با اشاره به هنرمندان موسیقی بعد از اسلام گفت:بسیاری از افراد در طول تاریخ در این زمینه زحمت کشیده اند تا این میراث را به دست نسل های آینده برسانند.

وی به نقش عمده موسیقی در تحولات اجتماعی اخیر اشاره کردو گفت: در دوران انقلاب کارهای بزرگ و ماندگاری در عرصه موسیقی بوجود آمد و برخی از آنها نمادی برای غرور ملی هستند.

استاندار زنجان تصریح کرد: از ابتدای سال 94 عملیات اجرایی تالار موسیقی زنجان آغاز خواهد شد تا هنرمندان اجراهای فاخری در آن به نمایش بگذارند.

انصاری افزود: موسیقی سنتی نشانه فرهنگ آن منطقه است و باید فرهنگ موسیقی اصیل در جامعه ما زنده نگه داشته شود.

در این مراسم که با اعلام نفرات برگزیده همراه بود در بخش تک نوازی محمدرضا عزیزی، فاطمه داوود بیگی، ارژنگ اسلامی، مهدی اوصانلو، روژین صحافی، کیانوش زرینگری، کیان سارمیان، و در بخش گروه نوازی سویل، تلی ساز و گروه آروین به عنوان برترین های این نمایشگاه معرفی شدند.

 در این جشنواره 234 نوازنده در بخش تک نوازی و 260 هنرمند در قالب 22 گروه در بخش گروه نوازی حضور داشتند و در رشته هایی از جمله پاپ، کلاسیک، فلامینگو، عاشیقی، آذری و سنتی هنرمندان شرکت داشتند و توسط داوران برجسته کشور مورد ارزیابی قرار گرفتند.

مسعود بازدید : 74 شنبه 24 آبان 1393 نظرات (0)

محمدربیع احمدخانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: همزمان با بیست و دومین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی برنامه‌های مختلفی در سطح کتابخانه‌های عمومی استان زنجان برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس: برگزاری مسابقات مکتوب و آنلاین همزمان با هفته کتاب در زنجان

وی با اشاره به اینکه 24 تا 30 آبان ماه جاری با عنوان هفته کتاب و کتاب‌خوانی نام‌گذاری شده است، تصریح کرد: برنامه‌های بیست و دومین دوره هفته کتاب با شعار «ترویج کتاب، ترویج امید» برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سه سیاست اصلی را پیگیری می‌کند، گفت: یکی از این سیاست‌ها استفاده از فضاهای عمومی مازاد است.

این مسئول با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی از فضاهای مازاد موجود در روستاها برای راه‌اندازی کتابخانه استفاده می‌کنند، افزود: روستاییان استقبال خوبی از برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی دارند.

احمدخانی برگزاری مسابقات مکتوب و آنلاین را یکی از برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی در هفته کتاب اعلام کرد و بیان داشت: مسابقه دل‌نوشته با موضوع محرم برگزار می‌شود.

برگزاری مسابقه‌ نگاره‌های ادبی در زنجان

وی برگزاری مسابقه‌ نگاره‌های ادبی را از دیگر برنامه‌های هفته کتاب اعلام کرد و یادآور شد: عموم مردم می‌توانند از این برنامه‌ها به نحو احسن استفاده کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه مسابقه پیامکی مرتبط با موضوع کتاب از طریق پیام کوتاه برگزار می‌شود، متذکر شد: همزمان با هفته کتاب خدمات اینترنتی کتابخانه‌های عمومی با 50 درصد تخفیف ارائه می‌شود.

این مسئول از برگزاری عصر کتاب در گروه‌های 9گانه خبر داد و افزود: در طول هفته کتاب سه برنامه عصر کتاب در گروه ادبیات و تاریخ برگزار می‌شود.

برگزاری برنامه نقد ادبی در کتابخانه‌های عمومی زنجان

احمدخانی از برگزاری برنامه نقد ادبی همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی خبر داد و متذکر شد: همزمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی فعالیت‌های ویژه کتاب‌خوانی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جلسات قصه‌گویی با مضامین محرم همزمان با هفته کتاب برگزار می‌شود، گفت: محفل انس با قرآن، شاهنامه‌خوانی و کارگاه داستان‌نویسی همزمان با این هفته برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان از برپایی نمایشگاه کتاب در کتابخانه‌های عمومی خبر داد و افزود: بازدید دانش‌آموزان از کتابخانه‌های عمومی از دیگر برنامه‌های هفته کتاب است.

این مسئول اجرای طرح ارائه مقالات علمی از طریق نمایه مقالات به صورت نیم‌بها را از دیگر برنامه‌های هفته کتاب اعلام کرد و اظهار داشت: همزمان با هفته کتاب جلسات انجمن کتاب و کمیته نهضت مطالعه مفید برگزار می‌شود.

مسعود بازدید : 57 شنبه 24 آبان 1393 نظرات (0)

سرپرست انجمن سینمای جوانان استان زنجان گفت: آزمون دوره آموزش فیلمسازی در سه گام در انجمن سینمای جوانان استان زنجان برگزار شد.

مسعود الماسی افزود: این دوره آموزشی فیلمسازی در محدوده زمانی 7 ماهه و در مشاغل مختلف سینمایی اعم از عکاسی، کارگردانی، فیلمنامه نویسی، تدوین و صدا،  تصویربرداری، کارگاه فیلمسازی داستانی، کارگاه مستند سازی و کارگاه فیلم تجربه گرا برگزار خواهد شد.

وی با تاکید بر اهمیت بحث آموزش در ارتقای وضعیت فیلم و سینما در استان و کشف و حمایت از استعداد های جوان در این عرصه ادامه داد: اهدای گواهینامه معتبر، ارایه رایگان تجهیزات فیلمسازی،  برگزاری دوره های تخصصی و پیشرفته و تکمیلی و برگزاری جلسات نمایش فیلم، فیلمنامه و نشست فرهنگی در طول و پایان این دوره آموزشی انجام می شود.

الماسی افزود: در این دوره آزمون  که طی روز جمعه 23 آبان ماه برگزار شد تعداد 30 نفر از علاقه مندان و هنرجویان عرصه فیلمسازی شرکت داشتند که امیدواریم همگی با اخذ نمره قبولی در کلاس های این دوره حضور داشته باشند.

سرپرست انجمن سینمای جوانان استان زنجان تصریح کرد : طی هفته آینده اعضای شورای تولید و شورای آموزش و پژوهش دفتر زنجان معرفی و اعلام خواهد شد و آماده ایم از طرحها و فیلمنامه های فاخر و قابل قبول جهت تولید حمایت نماییم.

مسعود بازدید : 56 چهارشنبه 21 آبان 1393 نظرات (0)

حمیدرضا بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگاران در زنجان, با اشاره به برپایی نمایشگاه نقاشی اظهار کرد: نمایشگاه نقاشی همه روزه از ساعت 9 صبح تا 12 و بعد از ظهرها از ساعت 16 تا 19 در نگارخانه هنر فرهنگسرای امام خمینی(ره) برپا شده است که علاقه‌مندان می‌توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.

وی با بیان اینکه آثار به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه با تکنیک رنگ روغن است، تصریح کرد: 30 اثر از آثار عباس ادریسی در ابعاد 50 در 70 به نمایش گذاشته شده و این نمایشگاه را می‌توان نخستین نمایشگاه انفرادی او در عرصه هنر نقاشی عنوان کرد.هنرهای تجسمی

مسئول هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه آثار به نمایش گذاشته شده با موضوع طبیعت و درخت است، خاطر نشان کرد: عباس ادریسی از هنرمندان میانسال عرصه نقاشی بوده که وی از سال 80 در نزد استاد بختیار هنر نقاشی را به تخصصی کار کرده است.

وی با اشاره به سبک آثار هنری به نمایش گذاشته شده گفت: آثار هنری عباس ادریسی با عنوان جان درخت در مورد طبیعت است که به مکتب رئالیسم نزدیک بوده و در آثار نقاشی با ضیافت رنگ‌ها از رنگ‌های پرقدرت و پررمق با مضامین ناتورالیسم و طبیعت گرایی طبیعت زنجان را به تصویر می‌کشد که عنصر درخت در آثار وی نقش بسیاری دارد.

بازرگانی با توجه به برگزاری نمایشگاه عکس از زندگی مرحوم حمید بیگلی از هنرمندان استان زنجان ابراز کرد: بعد از ظهر امروز نیز مراسم بزرگداشت حمید بیگلی با حضور هنرمندان استان زنجان و مسئولان فرهنگ و ارشاد برگزار می‌شود.

وی ابراز کرد: استقبال مردم از نمایشگاه‌های برپا شده در فرهنگسرای امام خمینی(ره) زنجان خوب بوده که ممکن است با برپایی نمایشگاه عکس از زندگی مرحوم حمید بیگلی مهلت نمایشگاه هنرهای تجسمی نیز تمدید شود.

مسئول هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی با موضوع جاذبه‌های تاریخی و طبیعی عنوان کرد: نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی با موضوع جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان زنجان بسیاری در زنجان برگزار شده است.

مسعود بازدید : 68 چهارشنبه 21 آبان 1393 نظرات (0)

محمد ربیع احمدخانی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان اظهار کرد: 24 تا 30 آبان ماه جاری با عنوان هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است.خبرگزاری فارس: برگزاری پنجمین دوره جشنواره اهدای کتاب در زنجان

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های بیست و دومین دوره هفته کتاب با شعار «ترویج کتاب، ترویج امید» برگزار می‌شود، گفت: همزمان با هفته کتاب برنامه‌های مختلفی در سراسر کشورمان و سطح استان زنجان برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه برنامه‌های هفته کتاب در سه سطح مختلف برگزار می‌شود، افزود: برنامه‌هایی در نظر گرفته شده این هفته در سه سطح ملی، استانی و شهرستانی اجرا می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه نخستین روز هفته کتاب با عنوان کتاب، مسجد و محرم نامگذاری شده است، یادآور شد: روز دوم هفته کتاب با عنوان کتاب و سلامت نامگذاری شده است.

احمدخانی ادامه داد: روزهای بعدی هفته کتاب و کتابخوانی با عنوان کتاب و سبک زندگی، کتاب و صنعت و کار، کتاب و پدیدآورندگان نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه تلاش شده برنامه‌های هفته کتاب متناسب با عنوان روز برگزار شود، متذکر شد: کتابخانه‌های عمومی تلاش می‌کنند با برنامه‌های خود فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را در سطح استان زنجان ترویج دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان برگزاری مراسم تجلیل از خادمان کتاب را از برنامه‌های هفته کتاب اعلام کرد و افزود: این برنامه به طور مجزا در مرکز استان و شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه در این برنامه از خیرین کتابخانه‌ساز، حامیان کتابخانه‌های عمومی، کمیته سند مطالعه مفید، اعضای برگزیده کتابخانه‌های عمومی، پیشکسوتان، خبرنگاران، ناشران فعال، پیشکسوتان، کتاب فروشان و ... تجلیل می‌شود، بیان کرد: مراسم تجلیل از خادمان کتاب در سالن سهروردی زنجان برگزار می‌شود.

احمدخانی برگزاری پنجمین دوره جشنواره اهدای کتاب در سطح استان زنجان را از دیگر برنامه‌های هفته کتاب اعلام کرد و افزود: این برنامه با عنوان یادگار ماندگار با هدف ترویج سنت حسنه اهدای کتاب برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این طرح عموم مردم کتاب‌های بلااستفاده خود را می‌توانند به کتابخانه‌های عمومی اهدا کنند، گفت: در سنوات گذشته بیش از 100 هزار نسخه کتاب در اختیار کتابخانه‌های عمومی استان زنجان قرار گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه اداره کل کتابخانه‌های عمومی کتاب‌های اهدایی را با توجه به موضوع به محل در نظر گرفته شده می‌رسانند، اظهار کرد: برای نمونه کتاب‌های مرتبط با دانش‌آموزان در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.

* عضویت رایگان عموم مردم در کتابخانه‌های عمومی زنجان

این مسئول با بیان اینکه امسال این برنامه با همکاری صدا و سیمای مرکز زنجان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری، شورای اسلامی شهر و آموزش و پرورش استان زنجان برگزار می‌شود، گفت: این ادارات در برگزاری این برنامه عنایت ویژه خواهند داشت.

احمدخانی عضویت رایگان عموم مردم در کتابخانه‌های عمومی استان زنجان را از دیگر برنامه‌های هفته کتاب اعلام کرد و افزود: همزمان با هفته کتاب دو باب کتابخانه عمومی در استان زنجان افتتاح می‌شود.

وی کلنگ‌زنی کتابخانه عمومی خیری بهارستان شهر زنجان را از دیگر برنامه‌های هفته کتاب سال جاری اعلام و اظهار کرد: این کتابخانه در زیربنای 2 هزار و 200 متر مربع در زنجان احداث می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه همزمان با هفته کتاب هشت مورد ایستگاه مطالعه و پیک مهر در استان زنجان افتتاح و راه‌اندازی می‌شود، یادآور شد: این برنامه در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و دسترسی عموم مردم به کتاب برگزار می شود.

این مسئول دیدار مسئولان، کتابداران و اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی با آیت‌الله شیخ علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان را از دیگر برنامه‌های هفته کتاب اعلام کرد و یادآور شد: این برنامه ساعت 10 در نخستین روز هفته کتاب برگزار می‌شود.

احمدخانی با اشاره به اینکه همزمان با هفته کتاب خدمات کتابخوانی از طریق سه دستگاه مینی‌بوس سیار به روستاهای فاقد کتابخانه‌های عمومی ارائه می‌شود، گفت: روستائیان فاقد کتابخانه عمومی از این برنامه استقبال خوبی دارند.

وی با اشاره به اینکه در طول این هفته مسابقات مختلف مکتوب و آنلاین در سطح استان زنجان اجرا می‌شود، بیان کرد: خدمات اینترنتی کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در طول این هفته با 50 درصد تخفیف به علاقه‌مندان ارائه می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در پایان خاطرنشان کرد: امید است عموم مردم استان زنجان استقبال خوبی از برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی در طول هفته کتاب داشته باشند.

مسعود بازدید : 62 چهارشنبه 21 آبان 1393 نظرات (0)

ه نقل از روابط عمومی ؛ رئیس اداره فرهنگی و هنری اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان ، با بیان این مطلب گفت : این مسابقات در بخشهای مطالعه و تحقیق، مقاله ، عکاسی ، شعر، داستان کوتاه، نشریه الکترونیکی و وبلاگ نویسی برگزار شد که در بخش دانش آموزی 23 نفر از دانش آموزان استان صاحب رتبه اول ، 3 نفر موفق به کسب جایگاه دوم و 7 نفر به عنوان سومی دست یافتند همچنین در بین برگزیدگان تعداد 6 رتبه از آن استان زنجان بود.

شعبانی افزود:در بخش فرهنگیان نیز خانم نسرین جزء حبیبی مقدم از ناحیه 2 در رشته مقاله نویسی موفق به کسب رتبه دوم، محمد عباسی در رشته شعر مقام سوم و همچنین عاصم اسدی در رشته شعر هر دو از ناحیه 1 به عنوان برگزیده کشوری دست یافتند.

وی خاطر نشان کرد:در مجموع این مسابقات ، دانش آموزان و فرهنگیان استان با کسب 42 رتبه در سکوی اول قرار گرفتند. خراسان رضوی با 16 مقام دوم و آذربایجان شرقی و اصفهان با کسب 11 عنوان مشترکا سوم شدند.

مسعود بازدید : 64 چهارشنبه 21 آبان 1393 نظرات (0)

مسئول واحد موسیقی حوزه در مورد تولید این قطعه موسیقی گفت: قطعه موسیقی «نقاره میزند طوس» به سرپرستی علی اصغر قربانلو و آهنگسازی سعید قاصدی در سال جاری ساخته شد.

سر پرست این گروه موسیقی گفت: قطعه موسیقی «نقاره میزند طوس» چهارمین اثر گروه موسیقی هونواک است که به مناسبت ولادت امام رضا(ع) ساخته شده است.

قربانلو عنوان کرد: شعر این اثر از شاعر جوان و آیئنی کشورمان سید حمیدرضا برقعی می باشد.

آهنگساز و تنظیم کننده، این اثر نیز گفت : در این قطعه از چهار بخش و فضای موسیقیایی در دستگاه شور، گوشه شوشتری، دستگاه سه گاه و شور کلاسیک استفاده شده است.

وی همچنین افزود: این قطعه موسیقی بصورت دو تک خوان ارائه می شود.

قاصدی گفت: موسیقی خود به تنهایی یک رسانه است که می تواند با ذهنیت و خطوط فکری شنونده ارتباط برقرار کند.

گفتنی است؛ استارت کار این قطعه موسیقی «نقاره میزند طوس» بعد از ماه رمضان و در مهرماه به اتمام رسیده است.

درباره ما
Profile Pic
بروزترین پایگاه خبری استان زنجان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    زنجان نيوز را چطور ديديد؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 462
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 42
  • بازدید ماه : 2,176
  • بازدید سال : 12,594
  • بازدید کلی : 72,017