loading...
زنجان نيوز
آخرین ارسال های انجمن
مسعود بازدید : 67 شنبه 12 بهمن 1392 نظرات (0)

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بافت شهر زنجان به گونه‌ای است که تعریف روشنی از این بافت نمی‌توان ارائه کرد.

خبرگزاری فارس: آشفتگی سیما و منظر شهری در زنجان

گسترش شهر زنجان به نظر می‌رسد بدون توجه به ساخت و ساز شهری و به خوش آمد مردم صورت گرفته و سازمان و نهادی در این گسترش نقش چندانی نداشته است.

از هر کوچه و خیابان شهر زنجان که می‌گذری به شکل‌های متفاوت است، گاهی کوچه‌های تنگ و تاریک و گاهی کوچه‌های عریض و طویل در زنجان دیده می‌شود.

بافت قدیمی شهر زنجان با وجود اقدامات صورت گرفته و ساخت و ساز برج‌ها و آپارتمان‌های چند طبقه هنوز جدید نشده و توازن مطلوبی در این زمینه وجود ندارد.

در کنار ساختمان‌های سر به فلک کشیده، خانه‌های کوچک و کاه‌گلی بد جوری به چشم می‌زند و توازنی در ساخت و سازهای در زنجان دیده نمی‌شود.

برخی مناطق شهر زنجان دارای بافت قدیمی است و به نظر می‌رسد مردم تمایلی برای تغییر چنین وضعیتی ندارند، اما در سوی دیگر برخی مناطق با بافت جدید هماهنگی خاصی داشته و اکثر منازل واقع در این مناطق بازسازی و آپارتمان‌سازی شده است.

به نظر می‌رسد اقتصادی بودن آپارتمان‌سازی موجب شده تا عده‌ای از مردم به این مقوله روی آورده و از بافت‌های فرسوده و قدیمی شهر، محله‌ای جدید بسازند، اما هنوز بسیاری از مناطق شهری زنجان، دارای بافت قدیمی بوده و حتی این مسئله تا جایی ادامه یافته که عبور و مرور در این بافت‌های قدیمی مشکل است.

اگر چه برنامه‌های تبلیغاتی تلویزیون به مردم در خصوص زندگی در بافت‌های قدیمی هشدار می‌دهد، اما برخی از مردم زنجان به این موضوع مهم بی‌توجه هستند.

* بافت قدیمی شهر زنجان از مشکلات محسوب می‌شود

یک استاد دانشگاه معتقد است، یکی از مشکلات شهر زنجان،بافت قدیمی و توسعه نیافتگی در خیابان‌ها برای رفت و آمد است.

حسن خدایی با بیان اینکه اکثر شهرهای ایران به ویژه شهرهایی که در مسیر راه‌های تجاری و بازرگانی بوده‌اند،در طول سالیان دراز عرصه تاخت و تاز و جنگ و غارت بوده‌اند، افزود: شهر زنجان نیز جزو این شهرها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهر زنجان به دلیل قرار گفتن در مسیر جاده ابریشم همواره عرصه تاخت و تاز بوده، تصریح کرد: این شهر نتوانسته آن طور که شایسته است، توسعه یابد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه ضرورت برخی دوران‌های گذشته ایجاب می‌کرد که به دلایل امنیتی خانه‌ها به هم نزدیک باشد، افزود: همین مسئله موجب می‌شد، کوچه‌ها باریک، تنگ و معماری آنها به صورت متراکم باشد.

خدایی با اشاره به اینکه با ورود اتومبیل به جامعه  گسترش جدیدی به وجود آمد، اضافه کرد: ورود اتومبیل موجب گستردگی شهرها و توسعه آنها شد.

وی معماری شطرنجی را ویژه کشورهای توسعه یافته عنوان کرد و گفت: بعدها این نوع معماری در ایران رواج یافت که باید در بافت شهری زنجان نیز به این موضوع توجه شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه این نوع معماری شطرنجی در برخی شهرک‌های شهر زنجان دیده می‌شود، یادآور شد: معماری شطرنجی بهترین گزینه برای معماری مدرن همراه با ماشین است که باید در شهر زنجان نیز به این موضوع توجه شود.

* رعایت خط آسمان در سیمای شهری ضروری است

مدیر معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان نیز توجه به سیما و منظر شهری را از اولویت‏های مهم اداره کل راه و شهرسازی می‌داند و معتقد است، رعایت تناسبات و خط آسمان در سیما و منظر شهری باید مورد توجه قرار گیرد.

عباسعلی فلاح بر ضرورت رعایت معیارهای شهری در طرح سیما و منظر شهری تاکید کرد و خاطرنشان کرد: تهیه و تصویب طرح‌های جامع و تفصیلی می تواند در این زمینه کارگشا باشد.

وی با اشاره به اینکه نسبت به تهیه و تصویب طرح‏های تفصیلی و جامع شهرهای استان اقدام شده است، خاطرنشان کرد: با تهیه این طرح‌ها منظر و سیمای شهری زنجان متناسب‌تر می‌شود.

یادآور می‌شود، طرح احیا و بازسازی بافت فرسوده زنجان برای 511 هزار و پنج صدم هکتار از شهر زنجان تعریف شده است.

* بافت فرسوده زنجان 8.28 درصد کل شهر را تشکیل می‌دهد

گفتنی است: تا کنون 151هزار و 463 متر مربع از عرصه بافت فرسوده شهر زنجان بازسازی شده است.

همچنین از مجموع 511 هکتار بافت فرسوده شهر زنجان را 55.6 هکتار مربوط به بافت تاریخی است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
بروزترین پایگاه خبری استان زنجان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    زنجان نيوز را چطور ديديد؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 462
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 33
  • بازدید ماه : 1,331
  • بازدید سال : 11,749
  • بازدید کلی : 71,172