loading...
زنجان نيوز
آخرین ارسال های انجمن
مسعود بازدید : 70 جمعه 22 اسفند 1393 نظرات (0)

این بخش در استان زنجان همواره در سال‌های گشته کانون توجه بوده و توسعه آن در دستور کار قرار داشته است.خبرگزاری فارس: افزایش 170 درصدی تولید محصولات باغی در زنجان

اولویت قرار دادن توسعه اقتصادی استان زنجان بین صنعت و کشاورزی همواره موضوع بحث بوده، اما سیاست مسئولان استانی بعد از انقلاب بر پایه توسعه کشاورزی استوار بوده است.

حال که استان زنجان به لحاظ کمی و کیفی یکی از نقاط مهم برای کشاورزی محسوب می‌شود و میزان تولیدات آن بیش از نیاز داخل است چالش‌هایی نیز در این بخش نصیب استان زنجان شده است. توسعه افقی و تولید کمی در این بخش موجب شده در انرژی آب مشکلاتی برای استان ایجاد شود.

هر چند زنجان استان کم بارشی نیست و همواره این نعمت خدادادی بر مردم زنجان ارزانی شده، اما این روزها هشدارها به صدا درآمده است.

از این‌رو حساسیت به مدیریت مصرف نیز بالا رفته و بخش کشاورزی به دلیل سنتی بودن در استان زنجان بیش‌ترین مصرف آب را دارا بوده است.

حال سیاست توسعه آبیاری تحت فشار در کنار توسعه عمودی از طرف مسئولان به گوش می‌رسد. در کنار توسعه کمی تولید و توجه به افزایش بهره‌وری در دستور کار مسولان استانی قرار گرفته است.

روزهای پایانی سال معمولا  روزهایی است که باید عملکرد بخش‌های مختلف اقتصادی را سنجید و دید در یک سالی که گذشت چه کردیم و به کجا خواهیم رفت.

بخش کشاورزی به گفته مسئولان این بخش سال خوبی را سپری کرده و شاخص‌های توسعه آن مثبت بوده است.

جواد تاراسی، معاون سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در این خصوص گفت: بخش‌های مختلف کشاورزی استان زنجان در سال جاری رشد خوبی را شاهد بوده است. بسیاری از شاخص‌ها مثبت و رو به رشد بوده، به گونه‌ای که نسبت به سال 92 دارای رشد مثبتی بوده است.

وی ادامه داد: این روند مثبت در همه بخش‌ها وجود داشته است. به عنوان مثال بخش باغبانی بیش از 170 درصد در تولید محصولات باغی رشد داشته است.

این مسئول تاکید کرد: بخش زراعت استان زنجان نیز رشد 20 درصدی را در تولید محصولات شاهد بوده است.

وی با بیان اینکه سال جاری لطف الهی نیز شامل حال بخش کشاورزی بوده، افزود: در سال جاری عوامل جوی نیز در راستای توسعه تولید بخش کشاورزی بوده و موجب شده میزان تولیدات رشد خوبی را داشته باشد. در سال جاری همچنین وضعیت عرضه و تقاضای بازار نیز موجب کمک به توسعه بخش کشاورزی شده است.

تاراسی در ادامه سخنان خود توجه به توسعه عمودی در بخش کشاورزی استان زنجان را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت مدیریت انرژی آب سیاست توسعه عمودی در دستور کار بخش کشاورزی استان زنجان خواهد بود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اضافه کرد: مسیر پیش‌رو در کشاورزی استان زنجان پرهیز از توسعه افقی و حرکت در مسیر بهره‌وری خواهد بود. زمین‌های زیر کشت در بخش کشاورزی استان زنجان توسعه نخواهد یافت و با ظرفیت فعلی در راستای تولید بیشتر اقدام می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود به عملکرد بخش دام و طیور استان زنجان اشاره کرد و ابراز داشت: بخش امور دام استان زنجان در سال جاری روند رو به رشدی را تجربه کرده و تولیدات آن 30 درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین در بخش آبزی پروری نیز کشاورزی زنجان روند رو به رشد خود را ادامه داده و آمارها حاکی از آن است که در این بخش نیز 15 درصد رشد محقق شده است.

تاراسی در ادامه گریزی به وضعیت اعتبارات بخش کشاورزی در حوزه توسعه آبیاری تحت فشار زد و تاکید کرد: در این بخش اعتبارات خوبی تخصیص یافته و در مسیر توسعه آبیاری تحت فشار اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

این مسئول یادآور شد: انتقال آب به اراضی تحت پوشش و توسعه آبیاری تحت فشار در دستور کار قرار دارد.

وی به توسعه بخش مکانیزاسیون کشاورزی استان زنجان اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز همواره مسیر رو به رشدی طی شده و در سال جاری رشد چهار درصدی در این بخش محقق شده است. افزایش ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان با قوت در حال پیگیری است و در سال اتی نیز ادامه خواهد داشت.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در پاسخ به وضعیت تولید محصولات ارگانیک و سالم نیز تصریح کرد: استان زنجان همواره یکی از استان‌های پاک در این بخش بوده است. میزان مصرف کود و سموم در کشاورزی زنجان یک پنجم نرم کشاورزی است.

وی تاکید کرد: در این بخش سطح آگاهی مردم و کشاورزان بالا رفته و از این‌رو استفاده از سموم در بخش کشاورزی نیز همواره رو به کاهش نهاده است. از طرفی اقلیم و شرایط جغرافیایی زنجان موجب شده استفاده از سموم و کود در تولید محصولات بسیار کم باشد.

تاراسی کاهش ضایعات در تولید و برداشت محصولات کشاورزی را یادآور شد و متذکر شد: باید در این بخش نیز اهتمام جدی صورت گیرد. یکی از برنامه‌های مهم در سال آتی کاهش ضایعات در بخش کشاورزی خواهد بود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
بروزترین پایگاه خبری استان زنجان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    زنجان نيوز را چطور ديديد؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 462
  • کل نظرات : 9
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 54
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 60
  • باردید دیروز : 54
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 60
  • بازدید ماه : 307
  • بازدید سال : 14,710
  • بازدید کلی : 74,133